Sander Leenders - de transitie

Lees meer

Sander Leenders, directeur Energie+: Samen werken we aan de energietransitie

We staan als maatschappij voor de opdracht van ons leven: een CO2-reductie van 49% in 2030. Dit vraagt veel van onze klanten én van ons als energiepartner. Sander Leenders, Directeur Energie+ van Essent, legt uit hoe hij samen met de Service Partners de energietransitie mogelijk wil maken. Voor elke klant, met elke portemonnee, achter elk type voordeur.

 

Het energielandschap is volop in beweging. Dat er iets moét gebeuren willen we de aarde leefbaar houden, daar is iedereen het over eens. ‘En juist hier wordt de abstracte term Energie+ heel tastbaar’, begint Sander. ‘Het zijn alle middelen die we inzetten om de CO2-uitstoot omlaag te brengen voor particuliere huishoudens, het MKB, maar ook woningcorporaties. Je kunt dan denken in categorieën als isolatie, zonnepanelen,  warmtepompen, en advies over energieverbruik. We willen hierin een leidende rol pakken, en al onze klanten meenemen. Niet door het op te leggen, maar het echt samen met de klant te doen. Niet met woorden, maar met concrete stappen.’

 

‘Onze ambitie is om voor iedereen de nummer 1 in nieuwe energie te zijn, waarbij Energie+ samen met E&G onze toekomst vormgeeft. Zeker gezien de marktontwikkeling waarbij de klantbehoefte aan Energie+-producten steeds groter wordt, verwachten wij dat in 2025 de helft van onze inkomsten uit Energie+ komt.’

 

Samen met onze klant

‘We richten ons op het hart van onze organisatie: onze klanten. We moeten nóg scherper in het vizier hebben wie ze zijn, en wat hun wensen zijn. Door data, inzicht en digitale oplossingen kunnen we ze nog gerichter helpen te verduurzamen. Want onze klanten wíllen dat ook. De bewustwording van consumenten om duurzamer te leven neemt toe.

 

Dat zie je ook aan het feit dat mensen en bedrijven het heft in eigen hand nemen, en bijvoorbeeld zelf stroom opwekken met zonnepanelen. Wij willen daar ook aan bijdragen, en elke klant hierbij ondersteunen.  Wat ons betreft is de energietransitie van iedereen. Waar je ook woont, en wat je budget ook is.’

 

Samen met onze Service Partners

‘Samen betekent ook: met onze Service Partners. Een groot netwerk van  9 bedrijven in service-, onderhoud- en installatiebedrijven, twee isolatiebedrijven, een online-platformbedrijf en een solarbedrijf. In totaal bedienen wij hiermee 3 miljoen huishoudens;  2 miljoen vanuit E&G en 1 miljoen vanuit Energie+.  Onze Service Partners zijn de ambassadeurs van onze ambitie. Niet alleen omdat we het hebben over meer dan 2000 enthousiaste medewerkers met veel expertise. Maar vooral omdat zij de echte impact maken, in wooncomfort en portemonnee van onze klanten. Zij maken letterlijk onze belofte waar. Onze monteurs, installateurs en klantadviseurs inspireren onze klanten te kijken wat ze zelf kunnen doen om te verduurzamen. En samen doen we dat landelijk.’

 

‘Het afgelopen jaar hebben we met onze Service Partners aan de fundamenten gebouwd. We begrijpen waarom we aan Energie+ werken en wat we daarvoor gaan doen. We hebben een fantastisch gezamenlijk transitieverhaal dat we met elkaar goed weten te vertellen.’

 

‘Nu zijn we klaar om in 2019 door te pakken en onze financiële ambitie waar te maken. We kunnen onze gezamenlijke klanten laten zien dat waar ze ook staan op hun verduurzamingsreis, wij ze concreet  kunnen helpen. Want alleen zo kunnen we als Essent en onze Service Partners ook in de toekomst meer zijn dan de som van onze delen. Door cross-verkoop van en slimme prijsstelling op ons totale productportfolio en door onze klanten een soepele en een efficiënte klantervaring te bieden.’

 

De ambitie is groot. ‘We kijken steeds naar: wat kunnen we zelf opbouwen? En waar moeten we uitbreiden om echt de daad bij het woord te kunnen voegen?   Uiteindelijk hebben we geen glazen bol. Maar de transitie moet er komen. Dit moeten we met elkaar gaan doen: met de klant en met onze medewerkers.’

 

‘Ik ben uiteindelijk trots als we het grote, wollige woord ‘energietransitie’ voor iedereen waar kunnen maken. Als we onze klanten echt geholpen hebben. Doordat we naar hen hebben geluisterd en hun situatie kennen. En zij voortaan kunnen genieten van een comfortabele, duurzame woning die bij hun wensen en hun portemonnee past.’

© 2017, Volta Limburg.

Alle rechten voorbehouden.