Veiligheidswaarschuwing Nefit TopLine-serie 2006-2009

Gisteren verscheen er een nieuwsitem over een veiligheidswaarschuwing die Nefit heeft afgegeven op het type Nefit Topline-serie bouwjaren 2006 t/m 2009. Volta Limburg geeft hieronder een korte uitleg over het probleem en heeft de meest gestelde vragen en antwoorden hierop, inzichtelijk gemaakt. Hiermee proberen wij u zo goed mogelijk te informeren over de veiligheidswaarschuwing en mogelijke gevolgen. Deze vragen worden indien nodig aangevuld. 

Actueel nieuwsartikel Nefit 20-11-2018:

Actueel nieuwsartikel Nefit 10-1-2018:

Volta Limburg neemt contact op met klanten met een Nefit TopLine bouwjaar 2006 t/m 2009. 
 

Nieuwsartikel veiligheidswaarschuwing Nefit 2017:

Branderklemmen

Het komt voor dat de brander in het toestel niet altijd voldoende wordt afgesloten door zogenaamde branderklemmen. Hierdoor is het mogelijk dat er hete rookgassen ontsnappen, waardoor smeltschade kan ontstaan aan de binnenzijde van het toestel. Dit zou weer kunnen leiden tot brandgevaar. Volta Limburg heeft deze ketels ook in onderhoud, die voor een groot deel al zijn voorzien van een nieuwe brander.

 

Vervangen branderset

Sinds eind 2009 vervangen Nefit en Volta Limburg de branders. In veel gevallen is deze brander de afgelopen jaren al door de installateur of servicemonteur van Volta Limburg vervangen door een aangepaste branderset. Hiermee voorkomen we onjuiste sluiting van de brander. Dit geldt nog niet voor alle CV-ketels. Momenteel bepaalt Nefit hoe hiermee om te gaan.

 

Meestgestelde vragen en antwoorden

 

1. Heb ik een CV-ketel van Nefit die aangepast moet worden?

Het betreft alleen het type Nefit TopLine en alleen de bouwjaren 2006 t/m 2009 en onderstaande subtypen. In ons systeem kunnen wij precies zien welk type ketel u heeft en u informeren over de status en eventuele vervolgstappen.

 

Betrokken toestellen (bouwjaar 2006, 2007, 2008 en 2009):

• Nefit Topline HR25

• Nefit TopLine HR30

• Nefit TopLine Compact HRC25

• Nefit TopLine Compact HRC30

• Nefit TopLine AquaPower HRC25

• Nefit TopLine AquaPower HRC30

• Nefit TopLine AquePower Plus HRC25

• Nefit TopLine AquaPower Plus HRC30

 

2. Hoe weet ik zeker van welk bouwjaar mijn ketel is?

Dit kan naar aanleiding van het typenummer van de CV-ketel. Het typenummer van de Nefit CV-ketel staat op het typeplaatje welke u vindt op de ketel.

 

3. Welk gevaar loop ik?

Als je de ketel regelmatig laat onderhouden, dan loop je minimaal gevaar. Eventuele lekkage van hete rookgassen kan dan tijdig gesignaleerd worden. De acties van Nefit zijn preventief en hebben tot doel de betreffende brandersets in deze toestellen  aan het eind van  volgend jaar vervangen zijn.

 

4. Wanneer wordt de branderset vervangen?

Bij regulier onderhoud of bij een storing komt Volta Limburg langs. Net als gewoonlijk controleren we de warmtewisselaar en de brander. Op verzoek van Nefit vervangen we vanaf heden hoe dan ook de branderset. Is de warmtewisselaar niet in orde, dan moet deze ook worden vervangen.

Let op! De brandersets genoemd in dit bericht, zijn tijdelijk niet voorradig bij de fabrikant. Uiteraard doen wij ons uiterste best zo spoedig mogelijk voldoende branders op voorraad te krijgen.

 

5. Is mijn branderset al vervangen?

Als dit door Volta Limburg is gedaan, dan kunnen wij dat in veel gevallen nazien in ons systeem. Twijfelt u, neem dan telefonisch contact op met Volta Limburg via 088 027 8888.

 

6. Waarom is het nodig de branderset te vervangen?

Het komt voor dat de brander in het toestel niet altijd voldoende wordt afgesloten. Hierdoor kunnen binnenin het toestel hete rookgassen ontsnappen, waardoor smeltschade kan ontstaan aan de binnenzijde van het toestel. Dit zou weer kunnen leiden tot brand, dit risico willen we nadrukkelijk voorkomen.

 

7. Loop ik gevaar als ik nog steeds een oude branderset heb?

Als de ketel regelmatig is onderhouden, dan loopt u minimaal gevaar. Eventuele lekkage van hete rookgassen kan dan tijdig gesignaleerd worden.

 

8. Kan de brander eerder vervangen worden dan tijdens het reguliere onderhoud?

Dit is alleen mogelijk in overleg met de fabrikant. Hierover krijgt Volta Limburg nog nadere informatie.

 

9. Mijn ketel heeft net een onderhoudsbeurt gehad. Hoe weet ik of de monteur de branderklemmen goed heeft afgesloten?

De ketel kan niet/slecht in elkaar gezet worden als de branderklemmen niet goed zijn afgesloten. De kans dat de brandklem niet goed vast zit is daarom nagenoeg uitgesloten. Het vastzetten van de branderklemmen zit standaard de onderhoudsprocedure van de monteur. U hoeft zich geen zorgen te maken.

 

10. Wat kost het om te vervangen? En wat als ik de branderset nu al wil laten vervangen?

Bij een mogelijk defect valt de vervanging onder garantie. Het is op dit moment nog niet duidelijk hoe de regeling is bij vervanging zonder defect.

 

11. Mijn branderset is recent al vervangen. Daarvoor heb ik een rekening ontvangen. Krijg ik dit geld terug?

Dat weten wij op dit moment nog niet. Hierover zal nog nader overleg plaatsvinden met Nefit, de fabrikant.

 

12. Ik ben geen klant, maar ik heb toch zo’n Nefit. Kunnen jullie de brander dan ook (kosteloos) vervangen?

Dat kan. Wij voeren deze kostenloos uit wanneer u tegelijkertijd bij Volta Limburg een onderhoudscontract afsluit.

 

13. Hoe waarborgt Volta Limburg de veiligheid van CV-ketels en andere installaties?

Volta Limburg  hecht veel waarde aan kwaliteit en veiligheid en is SCIOS gecertificeerd. Klik hier voor meer informatie over alle certificaten van Volta Limburg.  

© 2017, Volta Limburg.

Alle rechten voorbehouden.